Logopédica | Meertaligheid
1188
page-template-default,page,page-id-1188,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Meertaligheid

 

Men gaat uit van twee vormen van meertaligheid:

  • Enkele kinderen komen al kort na de geboorte in aanraking met meerdere talen, namelijk wanneer men binnen het gezin verschillende talen spreekt, bijvoorbeeld Turks en Nederlands of Engels- Duits én Nederlands (dit noemt men simultane ontwikkeling). Wanneer alle talen zich hierbij onvoldoende ontwikkelen, dan kaner van een taalstoornis gesproken worden.
  • Voor de meeste meertalige kinderen geldt echter dat ze één taal vanaf de geboorte horen. Een andere taal verwerven ze vervolgens op een later moment in de kinderjaren (dit noemt men sequentiële ontwikkeling). Wanneer hierbij de eerste taal onvoldoende beheerst is, mag er van een taalstoornis gesproken worden.

 

Om de ontwikkeling van meerdere talen beter te laten verlopen, is het van belang dat één taal goed beheerst wordt. Hierdoor wordt de ontwikkeling van de taal die het kind later verwerft gemakkelijker. Wanneer je bijvoorbeeld al enige basiskennis hebt over het vormen van een zin in de moedertaal, zijn er al voorwaarden aanwezig om een zin in het Nederlands te vormen.

 

Men moet er echter rekening mee houden dat een meertalig kind een andere ontwikkeling doormaakt dan een eentalig kind. Op een later tijdstip kunnen er nog taalfouten voorkomen die passen in een normale meertalige ontwikkeling. De logopedist kan bekijken of er bij uw kind sprake is van een normale meertalige ontwikkeling of een taalstoornis.

Klik op onderstaande link voor meer documentatie: