Logopedie

Stem

Nogal wat beroepssprekers (zoals leerkrachten, zangers) krijgen in hun loopbaan te maken met stemstoornissen. De logopedist begeleidt de cliënt in het afleren van het foutieve stemgedrag en het aanleren van het juiste stemgedrag. Is er sprake van een stemplooiverlamming, dan kan logopedie het herstel gunstig beïnvloeden. En na operatief verwijderen van de stembanden bij strottenhoofdkanker, dan kan de logopedist de patiënt weer leren spreken met een stemprothese.

 

Spraak

We spreken van spraakstoornissen wanneer spraakklanken weggelaten, vervangen of vervormd worden. De bekendste spraak(articulatie-)stoornissen zijn lispelen en het niet kunnen uitspreken van de [r]. Ook meervoudige articulatiestoornissen komen voor, waarbij meerdere klanken worden weggelaten, vervangen of vervormd. Wanneer een kind in zijn spraakontwikkeling duidelijk achter ligt bij het gemiddelde van zijn leeftijdgenoten, spreken we van een vertraagde spraakontwikkeling. Logopedie kan uitkomst bieden.

 

Taal

De taalontwikkeling verloopt volgens verschillende stadia die een vast patroon hebben. Bij sommige kinderen verloopt dit vertraagd of afwijkend. Bij een taalstoornis gaat het zowel om de ontwikkeling van de taalvorm (verbuigingen en vervoegingen en de zinsbouw), als de taalinhoud (woordenschat) als het taalgebruik. Soms bestaat er ook een verband met hyperkinetisch gedrag en stoornissen in de aandacht en de concentratie. Ook kan het voorkomen dat de taal zich niet normaal ontwikkelt ten gevolge een verstandelijke handicap, een gehoorstoornis of een psychische stoornis. In die gevallen spreken we van een secundaire taalontwikkelingsstoornis.

 

Slik

Bij slikstoornissen gaat het bij kinderen meestal om eet- en drinkstoornissen. De spieren die nodig zijn om te zuigen, af te happen, te kauwen, te drinken en te slikken zijn niet onder controle. Daarom verslikken deze kinderen zich regelmatig en spugen ze veel. De spieren die nodig zijn voor afhappen, kauwen en slikken zijn dezelfde spieren die nodig zijn voor de spraak. Bij volwassenen kunnen slikstoornissen ontstaan na hersenletsel, aandoeningen van het zenuwstelsel of na operatief ingrijpen in het hoofd- of halsgebied.

 

Gehoor

Communiceren en spreken zijn moeilijk als je niet goed hoort. De logopedist kan onder meer ingeschakeld worden bij de volgende taken: gehoorscreening, trainen van het spraakafzien (liplezen), begeleiden van de spraak- en taalontwikkeling bij jonge kinderen met een aangeboren of vroegtijdig verworven gehoorstoornis.

 

Mondgedrag

Afwijkende mondgewoonten zijn gewoonten die een negatieve invloed hebben op de stand van de tanden, de ontwikkeling van de kaken, het spreken, het gehoor en de algemene gezondheid. Uit gewoonte (habitueel) mondademen, slikken met de tong tegen of tussen de tanden, liplikken, nagelbijten, duimen en vingerzuigen (en spenen) zijn voorbeelden van afwijkende mondgewoonten.

Neem contact op ➝

color-6.jpg
test-3.png

Dyslexie

Dyslexie betekent letterlijk dat iemand moeite heeft met taal. Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook zelf schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam, terwijl iemand wel de benodigde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren. De term dyslexie komt uit het Grieks en Latijn, want dys = niet goed functioneren, lexis = taal of woorden.

Neem contact op ➝

color-6.jpg

Dyscalculie

Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en ruimtelijk inzicht en is nauw verwant aan dyslexie. Immers, er wordt gerekend met symbolen die bij elkaar getallen vormen (net zoals letters woorden vormen bij geschreven taal). Er kunnen meerdere oorzaken zijn zoals een hersenbeschadiging, of het kan erfelijk van aard zijn.

Er worden drie vormen van dyscalculie onderscheiden: geen cijfers en getallen kunnen lezen of op de juiste manier opschrijven; het op de verkeerde plek plaatsen van cijfers en getallen; de rekenregels niet (meer) beheersen.

Neem contact op ➝

color-6.jpg